Terapia prin realitate virtuala: cheia in managementul durerii!

Terapia VR

Terapia prin realitate virtuala: cheia in managementul durerii!

Realitatea virtuală este adesea asociată cu jocuri și filme, dar aceasta joacă  un rol vital în domeniul managementului durerii și în lupta împotriva dependenței de opioide. Prin puterea jocului și a distragerii, terapia VR poate deveni o unealtă deosebit de puternică.

Nu toate formele de alinare a durerii vin în sticluțe sau flacoane. Doctorii prescriu  de cele mai multe ori ca sedative și calmante pentru durerile puternice medicamente din familia opioidelor. Adică morfină, codeină, fentanil,  oxycontin; heroina face și ea parte din aceeași numeroasă familie. Toate aceste substanțe au grad foarte ridicat de dependență, iar uzul intens și abuzul  au declanșat în SUA o epidemie de opioide.  Această epidemie a avut un efect devastator asupra indivizilor, familiilor și comunităților. Conform CDC (Centers for Disease Control and Prevention), în medie 115 americani decedează zilnic din cauza unei supradoze de opioide (groso modo 42.000 de oameni pe an), iar cifrele cresc îngrijorător.

Can Virtual Reality Help Fight the Opioid Crisis?

This hospital found a way to cut opioid use: giving patients VR headsets instead.Via Superhuman

Publicată de Curiosity pe Duminică, 20 Mai 2018

 

Foarte multe din soluțiile propuse pentru combaterea epidemiei de opioide sunt reactive – răspund problemei printr-o serie de intervenții cum ar fi implicarea comunității și tratamente mai eficiente pentru dependență. În timp ce aceste strategii  sunt foarte importante, comunitatea medicală trebuie să găsească metode proactive de a combate problema prin găsirea unor metode alternative de a trata durerea.

Acest articol propune terapia prin realitatea virtuală ca și soluție cheie pentru managementul durerii. Deși încă la început, realitatea virtuală are potențialul de a completa – sau poate chiar înlocui – formele conveționale de ameliorare a durerii, cum sunt opioidele.  Terapia prin VR le permite pacienților să evite efectele secundare devastatoare ale acestora.

Terapia prin realitate virtuală în teorie și practică

Ideea de terapie prin realitate virtuală dateazî încă din 1993 când  Albert “Skip” Rizzo, directorul Departamentului pentru Realitate Virtuală Medicinală de la Universitatea California de Sud – Institutul pentru Tehnologii Creative, a propus VRul ca tratament pentru sindromul post traumatic (PTSD). În 1996, David Patterson și Hunter Hoffman, cercetători ai Universității Washington – Laboratorul de Tehnlogii pentru Interfețe Umane, au dezvoltat o metodă pentru a folosi mediile tehnlogice imersive  pentru a combate cauzele durerii extreme.

Cu cât headseturile devin din ce în ce mai avansate și mai convenabile financiar, cu atât crește abilitatea clinicienilor de a își pune ideile VR în practică.

Deși ani 90 au constituit o perioadă de creativitate și progres pentru teoriile VR, tehnlogia nu era încă atât de avansată încât cercetătorii să își transpună ideile în practică. Așa cum subliniază articolul din 2014 al Scientific Americanlipsa hardware-ului a fost și este un obstacol semnificativ în calea scalării unor soluții VR în domeniul medicinei. Companii precum Facebook sau HTC sunt pregătite să facă asta, însă  în timp ce cheltuie sume imense de bani pentru comercializarea realității virtuale și a respectivelor headseturi: Oculus Rift și Vive.

STUDIILE AU DEMONSTRAT CĂ TERAPIA PRIN REALITATE VIRTUALĂ FUNCȚIONEAZĂ

In ultimii 20 de ani, numeroase studii au demonstrat faptul că aplicațiile VR pot deveni ustensile analgezice eficiente.

Hoffman și Patterson au derulat un studiu în anul 2000 prin care au măsurat impactul pe care l-ar putea avea realitatea virtuală asupra pacienților arși în timp ce sufereau tratamentul. Au bazat experimentul pe faptul că în cele mai multe cazuri, pentru pacienții care suferă arsuri, analgezicele opioide sunt de cele mai multe ori inadecvate din cauza durerii extreme pe care o simte un pacient în timpul tratamentului. Cei doi au mai argumentat faptul că opioidele trebuie să fie suplimentate în astfel de cazuri. Pentru fiecare încercare – unul implicând un tânăr de 16 ani cu o arsură puternică pe piciorul drept, și un alt tânăr de 17 ani cu o treime din corp arsă – realitatea virtuală a redus dramatic durerea trăită și nivelul de anxietate din timpul tratamentului.

Alte sutudii au condus și ele către aceleași concluzii. Într-unul dintre acestea  Patterson a testat utilizarea realității virtuale în hipnoză pe 13 pacienți diferiți. Rezultatele au concluzionat faptul că terapia VR, combinată cu hipnoza  audio, a redus cu până la 22% mai mult durerea decât fiecare dintre acestea, individual.

Într-un sumar sistematic recent al studiilor anterioare legate de eficiența VR în managementul durerii pentru victimele cu arsuri, cercetătorii au descoperit faptul că terapia VR a avut un impact pozitiv asupra 8 din 9 cazuri.

Succesul studiilor anterioare nu demonstrează definitiv eficacitatea terapiei VR ca și înlocuitor al opioidelor, însă este clar faptul că realitatea virtuală ar trebui să fie considerată un supliment promițător.

Așa cum au subliniat Hoffman și Patterson în anul 2000, medicamentația tradițională este uneori inadecvată persoanelor care resimt o durere cumplită. Opioidele duc de cele mai ulte ori la dependență și abuz. În lumina severității epidemiei de opioide, comunitatea medicală trebuie să continue să investigheze dacă într-adevăr, terapia prin realitate virtuală va putea deservi la un moment dat ca și un înlocuitor viabil.

SNOWWORLD: TRATAREA DURERII ACUTE PRIN DISTRAGERE

Cum arată terapia prin realitate virtuală?

Deși tehnologia nu era la același nivel cu ideile lor în 1996, Patterson și Hoffman și-au pus ideile în practică în anul 2000 prin dezvoltarea aplicației SnowWorld. Hoffman susține faptul că o parte din durerea extremă pe care pacienții cu arsuri o resimt în timpul tratamentului este psihologică și derivă din retrăirea traumei. SnowWorld a fost creat pentru a imersa (scufunda) victimele cu arsuri într-un mediu care contracarează focul, căldura și experiența de a fi ars. Prin distragerea pacienților prin lumea virtuală, declară Hoffman, aplicații VR precum SnowWorld pot reduce semnificativ durerea.

Când pacienții folosesc SnowWorld, au o viziune de 360 de grade a unui peisaj acoperit în întregime de zăpadă, gheață și apă. Plutind pe un râu, aceștia aruncă bulgări de zăpadă către pinguinii și oamenii de zăpadă de pe margini. Cântecul lui Paul Simon,  “You Can Call Me Al”, se aude în fundal. Înconjurați din toate părțile de imagini care inspiră răcoare, utilizatorii se pot deconecta mai ușor de arsuri și, după spusele lui Hoffman, să experimenteze cu până la 50% mai puțină durere în timpul tratamentului.

Atunci când un pacient trece printr-o procedură medicală dureroasă și se regăsește scufundat într-o lume virtuală, nu își va concentra întreaga atenție asupra durerii.

Logica din spatele analgezicului VR este aceea că durerea necesită atenție. Terapia VR este similară ca principiu cu mecanismul explicației de ce pacienții simt, (sau cel puțin își amintesc) , durerea când sunt sub anestezie. – Hoffman, 2017 World VR Forum.

SnowWorld a deservit ca și refugiu bine meritat pentru sute de victime cu arsuri. Edgar Hernandez – 16 ani:

 

Tehnlogia VR este astăzi din ce în ce mai accesibilă, există din ce în ce mai multe aplicații disponibile, iar calitatea din ce în ce mai bună. Astfel, țelurile celor ca Hoffman sunt mai ușor de atins.

COOL!: TERAPIE VR PENTRU DURERE CRONICĂ

În ultimele 2 decade s-au făcut cercetări esențiale pentru a demonstra eficacitatea aplicațiilor VR precum SnowWorld cu scopul de a trata durerile acute. Dar nu s-a investigat la fel de mult dacă astfel de aplicații ar putea avea un efect similar asupra durerii cronice, care se pare că afectează, la rândul ei, peste 100 de milioane de americani și care sunt și principalii consumatori de opioide.

Howard Rose, CEO al comapaniei VR Firsthand Technology  și Dr. Ted Jones, psiholog specializat în durerea clinică la Institutul de Medicină Comportamentală au făcut câțiva pași în această direcție. Rose a fondat Firsthand, iar mai târziu a lansat DeepStream VR, un efort dedicat dezvoltării de aplicații pentru sănătate. Pentru a ataca problema durerii cronice, Firsthand a dezvoltat aplicația Cool!, un joc similar cu SnowWorld din mai multe perspective.Pacienții care încearcă acest joc merg printr-o serie de medii din lumea naturală, de la o pădure la un canion înzăpezit, împușcând cu baloane diverse creaturi pe parcurs.

Cum a susținut într-un speech pentru TEDMED, Rose crede că aplicațiile VR vor face ca vindecarea și asistența medicală să devină mult mai axate pe pacienti.

Paradigma asistenței medicale focusate pe doctori nu ne permite să ne folosim puterea umană de a ne recupera prin propriile resurse și puteri sau să prevenim boala, din start, declară Rose. Jocurile VR vor demonta această paradigmă și vor dezlanțui puterea noastră interioară de a ne vindeca.

Într-un interviu, Rose  Howard a declarat faptul că  medicamentele convenționale pentru durere, în multe feluri, nu livrează ceea ce dorim noi. Cu referință la relația dintre opioide și realitatea virtuală, Rose Howard susține faptul că VRul poate fi un supliment viabil pentru medicamentele tradiționale. Jones a făcut un pas înainte și  a  declarat faptul că VRul, în anumite cazuri, poate înlocui calmantele tradiționale. “Câteodată este nevoie de pastile, dar în alte cazuri chiar ai nevoie de alternative. Oamenii pot tolera mult mai multă durere atunci când sunt distrași”.

Studiile inițiale susțin spusele lui Jones. Un studiu din 2016  care examinează efectul Cool! asupra durerii cronice, discutatîntr-un articol Toptal Insights, a descoperit că aplicația a redus durerea cu pînă la 60% – aproape de 2 ori mai mult decât  morfina (TNW). Mai mult decât atât, 100% din cei 30 de participanți la studiu au raportat o scădere a durerii între durerea de la începutul sesiunilor și durerea din timpul sesiunilor.

BIG PHARMA  ȘI VRul

Epidemiile de opioide continuă să amenințe viața umană. La un nivel fundalmental, opioidele sunt cea mai produsă metodă pentru calmarea durerii la nivel mondial. Odată cu mărirea crizei, cresc si metodele alternative de management al durerii.

Companiile farmaceutice care produc calmante pe bază de opioide ar putea privi aceste alternative ca pe o amenințare competitivă. Dar ar putea prelua în acelasi timp inițiativa de a dezvolta, deci profita, de aceste forme noi de management al durerii.

Companii majore de farmaceutice precum Pfizer au început deja să folosească VRul pentru a vizualiza și explora virtual corpul uman la nivel molecular și pentru a analiza datele. Novartis foloește VRul într-un mod similar pentru designul și descoperirea medicamentelor, printr-o aplicație în care cercetătorii pot merge printr-o x proteină și înțelege mai bine cum pot interacționa cu un anume drog.

Astfel de aplicații VR alimentează dezvoltarea și inovarea medicamentelor, dar companiile pharma au puterea de a folosi VRul pentru a descoperi noi tratamente.

Cu milioane de dolari investiți în cercetare și bugete de dezvoltare, comaniile majore ar putea proulsa terapia VR la noi înălțimi.